"Trendy å være nøktern"

Stavanger Aftenblad har denne helga viet elleve sider i Magasinet til å intervjue ulike mennesker som velger å gå mot strømmen når det gjelder forbruk og livsstil. Det synes jo vi er superspennende, fordi vi kjenner oss igjen, og det berører noen av våre idealer. Det handler i hovedsak om å kaste mindre, kjøpe mindre nytt og mer brukt eller bytte til seg, ha et lavere forbruk, prioritere kvalitet over kvantitet, tenke miljøvennlig og være fornøyd med det man har. 

Det er interessant å lese om mennesker som velger en litt annen og mer nøktern livsstil. Artikkelen er betimelig med tanke på den høye arbeidsledigheten i fylket (5,2 %, landets høyeste), som følge av oljenedgangen. Ting er i ferd med å forandre seg i Stavanger. I mange år har det vært kjøpefest og forbruksrus, statusjag og materialisme. Med fare for å skjære alle over én kam og sette ting veldig på spissen – jeg vet.

Men den kulturen som i stor grad har preget regionen, var faktisk en av hovedgrunnene til at vi lenge nølte med å flytte tilbake hit fra Oslo. Gjennomsnittlig har folk hatt det veldig godt, og tatt det for gitt. Jeg er absolutt ikke anti-materialistisk, jeg verdsetter materiell velvære og kommer aldri til å bli en dumpsterdiver (en som skaffer mat hovedsaklig fra containere utenfor matbutikker), men jeg mener noe har vært på bærtur lenge når lykken i hovedsak kan kjøpes for penger i form av to hytter, tre (stadig nyere) biler og årlig oppussing. Idealet for levestandard har vært skyhøyt. Hadde det eksistert et tilsvarende høyt takknemlighetsnivå, kunne saken muligens vært en annen. Men det er ekstremt sjelden jeg hører folk gå rundt og si: "Fyttigrisen så heldige vi er. WOW, vi er velsignet. Dette tar vi ikke for gitt. For en gave."

Jeg vet at jeg kanskje tråkker noen på tærne. Men jeg synes bare vi går glipp av noe ekstremt viktig når lykken kobles til materielle statussymboler. For mange tror jeg det må en smell til i form av arbeidsledighet for å få øynene opp for hvor utrolig mange velsignelser livet rommer uavhengig av saldoen på konto – hverdagslige ting vi gjerne tar for gitt, som daglig mat på bordet, mennesker vi omgås, naturen som skifter, en kaffekopp i sola, gratis bøker på biblioteket (eller hjemmeferier, som vi nylig har skrevet om).

"Trendy å være nøktern" var en av overskriftene i artikkelen. Jeg kjenner at jeg gremmes litt av en sånn overskrift. Det er som om en nøktern livsstil dermed reduseres til et nytt slags statusjag, et ideal å leve opp til. Det kan det fort bli fordommer av, dessuten er det noe stakkarslig midlertidig ved det. "Å si at det er en trend er en forenkling", sier en av de intervjuede. Jeg er enig. Jeg tror det handler om noe dypere, noe som skal være for resten av livet, uavhengig av inntekt, omstendigheter, trender og tider.

De som har opplevd arbeidsledighet, fattigdom og mangelsituasjoner på kroppen over tid, vet hvor lite som skal til for å føle seg rik igjen når det først løsner. Det er et behovsnivå og takknemlighetsmodus jeg skulle ønske vi kunne ta med oss også inn i gode tider. Sannheten er at de fleste av oss har mye mer enn vi egentlig trenger.






Jeg kommer til å tenke på et bibelvers jeg liker veldig godt i denne sammenhengen:

Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. – Matt 6,28–29


Under er tipsene de intervjuede selv ga i artikkelen, om det å leve nøkternt. Det er ikke sikkert du er enig i alle tipsene. Vi er i hvert fall ikke det. Men kanskje det kan gi noen ideer?


  • Bytt, kjøp brukt eller arv klær
  • Kjøp kun klær du kommer til å bruke minst 30 ganger. Sjekk ut #30wears 
  • Husk at høy pris ikke er det samme som god kvalitet 
  • Ikke bry deg om det som står på merkelappen i nakken på klærne, men heller om det som står på merkelappen i siden 
  • Kjøp kun ting som du faktisk kommer til å bruke 
  • Begynn enkelt 
  • Bruk fornybare og nedbrytbare materialer 
  • Kjøp inn masse tøyposer. Ha dem lett tilgjengelig hjemme, i veska og i bilen 
  • Dropp plastposer til frukt og grønnsaker i butikken 
  • Kvinner kan prøve menskopp eller tøybind 
  • Selg bilen og flytt til byen
  • Bli med i en byttering 
  • Kjøp brukt. Finn.no er et genialt nettsted 
  • Bruk nærbutikken til å handle mat 
  • Dra på fisketur og skaff din egen mat 





– Kathrine

Kommentarer

  1. Så bra av Stavanger Aftenblad å skrive om dette over så mange sider!(Selv om, som du påpeker, at tittelen er litt teit... Men kanskje den med det kan nå noen som ellers ikke ville brydd seg?). Jeg syns jeg ser små tegn her og der på at flere og flere er i ferd med å snu "trenden" med stadig mer, stadig dyrere, stadig større, stadig nyere og stadig "finere". Jeg tror det er håp for både kloden og menneskeheten �� Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har helt rett – alt som blir "trendy" fanger jo folks oppmerksomhet, og da er det bra! Så får vi håpe det er snakk om varige endringer :) – Kathrine

      Slett

Legg inn en kommentar