Små gleder


Med en liten baby i hus, er de lange strekkene med uavbrutt fokus på et eller annet så og si borte. Med mindre hun sover tungt – men enn så lenge er hun så liten at vi aldri vet om den søvnen vil vare i fem minutter eller tre timer.

Jeg har derfor lært meg å gjøre ting i korte intervaller, og samtidig være takknemlig for det lille jeg får gjort. Ting settes virkelig i perspektiv. Hun kommer først, og slik skal det være. Sakte liv handler mye om å sette pris på de små tingene, og det er nettopp det det nye livet med Rose i enda større grad har lært meg. Jeg kommer over små gleder og ting som krydrer hverdagen innimellom amming, byssing og bleieskift. Sporadisk vil jeg på bloggen dele noen av de tingene. Det er også en øvelse i takknemlighet, for jeg legger merke til ting som allerede er rundt meg. Her er små gleder akkurat nå:


YouTube. Jeg har aldri interessert meg for det tidligere, og føler meg som tidenes olding når folk snakker om "youtubere" – kan liksom ikke fatte hvordan det er penger å hente i det. Og hva er greia, egentlig? Men i disse ammedager er korte videosnutter genialt, og jeg har funnet noen fine folk på YouTube som deler fra sin hverdag på en inspirerende måte. Jeg er fan av Emma Ross f.eks.

Podcaster. Jeg har vært hyppig lytter i flere år, men det er blitt ekstra fint nå når jeg sitter så mye i ro. Jeg oppdaget at jeg fort ble sittende og scrolle på autopilot gjennom sosiale medier til alle døgnets ammetider, og trengte noe mer fornuftig å bruke mobilen til. Det er også fint når en viss liten person har begynt å søke blikkontakt. Akkurat nå liker jeg en blanding av gamle og nye favoritter som The Simple Show, The Lazy Genius, The Next Right Thing, Women's Work, The Slow Home Podcast, Let It Be og Elise Gets Crafty.

- Abstrakt kunst på lerret. Når jeg har noen øyeblikk til å være kreativ, kjenner jeg mest behov for en slags fri flyt, ikke å sitte og pirke på rette linjer og små detaljer slik jeg vanligvis gjør. Ain't nobody got time for that. Så nå har jeg endelig fått god bruk for staffeliet jeg fikk av Hans Eskil til jul for et par år siden, og har oppdaget at jeg elsker å male på store lerret og i abstrakte former. Det er ren terapi.

Smart cup fra Frank Green, kjøpt på Coffeeberry. Den er hundre prosent lekkasjefri, et must når man drikker kaffe og ammer/bysser samtidig. Og så blir jeg glad av fargene.

Kaffe. O deilige, smakfulle, trøsterike kaffe. Hver morgen gleder jeg meg som en unge til morgenkaffen.

Meditasjonsappen Calm. Ti minutter meditasjon er som en time på sofaen. Appen har mange fine programmer, og deilige bakgrunnslyder som fuglekvitter, fossefall, sommerbris osv. Det beste er å sitte i sola som strømmer inn gjennom vinduet og meditere med bakgrunnslyder av sommer: Vinden som rasler gjennom gresset, fuglekvitter, susing i trærne. Midt på sure vinteren. Anbefales! (Den koster rundt 450 kr i året, men gratisversjonen har også mange fine programmer, og bakgrunnslydene er gratis).

At det er stadig lysere om ettermiddagen/kvelden. Det går mot bedre tider!

– At når sola skinner, så varmer den. Å nyte sola gjennom vinduet eller i en pause på trilletur er nydelig.

Myntete og denne ansiktsmasken fra Rituals, gavesett som kom med morsdagsgaven fra Hansi <3 (men jeg kan ikke vise meg for Rose med ansiktsmasken, stakkars jente, hun ville fått hjerteinfarkt).

– Peggy Lee's "It's a good day" på Spotify hver morgen etter amming, før frokost. Fin måte å starte dagen på!


Hvilke små ting setter du pris på om dagen? Har du lyst å skrive en liste?




– Kathrine

Kommentarer