31 bøker


Det er siste dagen i 2017, og vi ser tilbake på et år fullt av velsignelser og noen utfordringer. Det startet røft, men endte i gledelig forventning over det som skal skje fremover. I dag har jeg nemlig termin! Tenk at vi snart skal bli foreldre.

Oppsummeringen av året tar vi internt, over middag og utenfor sosiale medier, men det er én ting jeg har lyst å oppsummere på bloggen, og det er en utfordring jeg ga meg selv for 2017. Det var å lese minst 30 bøker for moro skyld. Jeg satte utfordringen sammen med min gode venninne Stine, og gjennom året har vi oppdatert hverandre på hvordan det har gått og hva vi leser nå.

Hvis vi ser bort fra de fire påbegynte bøkene på nattbordet, endte jeg på 31 ferdigleste bøker. Det er 31 bøker i varierende lengde og sjanger. Noen av dem raste jeg gjennom, andre tok lang tid å lese. Noen av dem leste jeg sammen med de andre i bokklubben jeg er med i, Lillefiffen.


Poenget med utfordringen var å ta seg tid til å lese. Det er et paradoks at jeg som jobber som forlagsredaktør må pushe meg selv til å lese mer, men for meg er det enorm forskjell på det å lese bokmanus og det å lese en "ferdig" bok for moro skyld. Det er gleden over å lese som hobby jeg ville utfordres på i 2017; det å lese bare fordi det er gøy.

Bak 31 bøker ligger det utallige timer med nesa i en bok. For meg representerer det hvile, ro i sjelen, egentid og hverdagsglede. Jeg tror også det har redusert mengden tid jeg har brukt på kjedsomhetssurfing på sosiale medier. Jeg har for eksempel utallige venteminutter (timer?) på legekontor, jordmor og sykehus bak meg gjennom 2017, og mange ganger leste jeg en bok i stedet for  å surfe på nett. Gjennom Lillefiffen har jeg også lest bøker jeg kanskje aldri ville giddet å lese på egen hånd (Kafkas Prosessen, for eksempel ...) Jeg kan forresten varmt anbefale å bli med i en bokklubb/boksirkel, om du liker å lese! Kanskje starte en selv?

Jeg kommer til å fortsette med 30 bøker for 2018 også, og gleder meg til nye leseopplevelser.

Her er bøkene jeg leste i 2017, i rekkefølge:

1  Leserne i Broken wheel anbefaler / Katarina Bivald
2  God natt, June / Sara Jio
3  Historia om det nye namnet / Elena Ferrante
4  Det røde rommet / August Strindberg
5  Det forbudte barnet / Kathrine Webb
6  Året / Tomas Espedal
7  Mens du hviler / Tomas Sjödin
8  Et helt halvt år/ Jojo Moyes
9  Row for freedom / Julia Immonen
10  Chasing slow / Erin Loechner
11  En siste ting / Rebecca St James & Nancy Rue
12  Kjærlighet på menyen / Nicolas Barreau
13  Prosessen / Franz Kafka
14  Billedhuggerens datter / Tove Jansson
15  Skjebne og raseri / Lauren Groff
16  Birøkterens datter / Santa Montefiore
17  En tid for alt / Elizabeth Musser
18  Freefall to fly / Rebekah Lyons
19  Destionation simple / Brooke McAlary
20  The art of frugal hedonism / Annie Raser Rowland
21  Rebecca / Daphne du Maurier
22  Bryllupsbiene / Sarah Kate Lynch
23  Stillhet i støyens tid / Erling Kagge
24  De fem fyrstikkene / Hans Olav Lahlum
25  Verda er ei skandale / Agnes Ravatn
26  James and the giant peach / Roald Dahl
27  En søster i mitt hus / Linda Olsson
28  Gåten / Jessie Burton
29  Det er mye man ikke må  / Tomas Sjödin
30  Vokteren av tapte ting / Ruth Hogan
31  The Lake House / Kate Morton




P.S: Godt nytt år, og takk til alle dere som leser bloggen vår!

– Kathrine

Kommentarer