The Big Five



















Det har fra vært taust fra meg den siste tiden. Jeg tror det skyldes kombinasjonen av skrivesperre etter bokslipp i sommer og at overgangen til småbarnstilværelsen har tatt tid for meg. Nå er jeg i gang igjen og kommer til å blogge med jevne mellomrom.

Big Five skal være den mest vitenskapelige personlighetstesten vi har, og det gjør utforskning av akkurat denne testen desto mer spennende. Den første gangen jeg hørte om Big Five var gjennom min svoger. Jeg ble interessert. Dette var noe helt nytt. En kollega hadde også vært borti testen og blitt testet. Ellers visste få i mitt nettverk om den. 

Siden den gang har jeg skrevet boken Ingen introverte i himmelen. I den nevner jeg Big Five helt kort, sammen med et par andre personlighetstester; mer ble ikke naturlig å ha med. I løpet av skrivingen gjorde en kompis meg oppmerksom på en podkast, the Big Five med Nils Brenna og Harald Eia. Jeg har blitt fascinert av podkasten, som nå er ute i tre sesonger (den første sesongen ble kalt Big Five, de neste to Sånn er du), der kjendiser har tatt den anerkjente personlighetstesten før de kommer i studio. Der får de tippe om de scorer lavt, høyt eller midt på treet på fem ulike faktorer (derav navnet Big Five). Disse fem er: åpenhet for erfaring, planmessighet, ekstroversjon, medmenneskelighet og nevrotisisme. Hver av disse fem trekkene består så av seks underordnede fasetter.

Nå har jeg lyst å lære mer om Big Five. Så kjenner du til gode ressurser fra forskning og populærlitteraturen, er jeg lutter øre. Jeg vil ikke tro det finnes noe særlig på norsk. Jeg har søkt litt, men har ikke funnet stort.


- Hans Eskil

Kommentarer