Bøker: Når, hvordan, hva


Det er et par uker igjen av året. Jeg er på slutten av bok nr 29 og i gang med nr 30. Det ser visst ut til at jeg klarer det høyst uformelle målet om å lese 30 bøker i år også.

Det er ett spørsmål jeg ofte får når jeg snakker om å lese mange bøker i året: Hvordan får du tid til å lese?

Det enkle svaret er at man tar seg tid til det man prioriterer. Jeg prioriterer å lese. Men det kan være fint å snakke litt mer om akkurat hvordan det ser ut. Jeg synes det er inspirerende å høre om andres lesevaner, så derfor tenkte jeg å dele noen av mine. Når leser jeg? Hvordan leser jeg, og hva liker jeg å lese? Kommenter gjerne med dine innspill!


Når
Jeg vil si hele tiden, men det er jo ikke sant. Men jeg kan i praksis lese når som helst. Det er som Hans Eskil sier om meg når jeg er forkjøla: Hvis jeg ikke orker å lese, da er jeg virkelig syk. Jeg leser oftest om kvelden etter at Rose har lagt seg. Jeg har ofte med meg en bok når jeg skal til legen, der ventetiden ofte kan være på 40–45 minutter. Kollektivtransport et glimrende sted å lese. Av og til leser jeg når jeg lager mat som innebærer å stå og røre i en halv evighet. Jeg leser i stedet for å se på TV. Jeg leser masse på ferie. Jeg leser i tre minutter når Rose er opptatt med Duploen på teppet, og av og til leser jeg ved frokostbordet. Poenget er at jeg leser litt her og der. Mange tenker kanskje at lesing innebærer hele frikvelder man aldri har, men det går an å lese i kortere bolker. Hvis tanken om at "nå skal jeg benke meg til for å lese" gjør at du aldri leser, fordi du aldri har lange bolker med tid, er det bedre å lese to minutter av gangen i ei bok som alltid ligger tilgjengelig. Den mest effektive lesingen, og også (kanskje?) den mest utfordrende, er å lese i stedet for å surfe på mobilen. Bare der har vi mye mer tid enn vi er klar over.


Hvordan 
Når nye bekjentskaper får høre at jeg jobber i forlag, er oppfølgingskommentaren som regel: "Du må lese masse bøker, da!"
Ja og nei.
Jeg leser mange manus, gode og dårlige, halvskrevne og hele. Men det er en helt egen måte å lese på. Jeg leser enten for å vurdere teksten eller bearbeide teksten og gi innspill på det andre har skrevet. Det er noe helt annet enn å lese for kosens skyld, som underholdning eller for å lære noe. Ofte føler jeg at bøker jeg har jobbet med, har jeg lest sånn halvveis: Jeg har god innsikt i hva de handler om, men jeg sitter ikke igjen med en leseopplevelse på samme måte. Fokuset har vært på tekstforbedring og veiledning, og da leser man nok på en annen måte – selv om jeg mange ganger både blir glad, provosert, inspirert og engasjert mens jeg leser manus.

Når jeg er hjemme og leser for underholdning og av nysgjerrighet, leser jeg omtrent utelukkende fysiske bøker. Jeg har liksom aldri blitt venn med e-bokformatet, selv om det nok vil forandre seg. Derimot lytter jeg en del til lydbøker, for eksempel når jeg går tur eller gjør husarbeid. Det beste er å lytte til lydbøker der forfatteren selv har lest inn, synes jeg. Lydbøker er et hett tips, for det krever ikke tid viet utelukket til boklesing. En god lydbok er glitrende mens man for eksempel trener i treningstudio med grusom musikk.

Jeg leser omtrent aldri bøker mer enn én gang, med to unntak: Denne og denne. Og sannsynligvis også denne, som er bok nr 29 i år.

Jeg leser som regel alle bøker helt ut, selv om boken er dødskjedelig. Som regel. Det har hendt at jeg har droppet å lese ferdig en bok, enten fordi den var for tung eller for kjedelig, men da står den der i bokhylla og skriker "mislykka bok!!!" helt til jeg enten tvinger meg til å fullføre den, eller gir den til Fretex. Det er noe med halvleste bøker som plager meg. Når det er sagt, er jeg helt for å droppe en bok underveis fordi man ikke orker å lese mer. Lesing skal være gøy. Det finnes ikke noe bokpoliti som arresterer deg om du gir opp en bok. Det finnes alt for mange gode bøker der ute til å gidde å bruke tid på de dårlige (sa jeg til meg selv).

Noe av det beste jeg har gjort for lesemotivasjonen, er å bli med i en bokklubb. Vi møtes 6–7 ganger i året. Annenhver gang leser vi en eldre bok, annenhver gang en nyutgivelse. Det kan virkelig anbefales! Gjennom den har jeg lest bøker jeg sannsynligvis aldri ville giddet å lese på egen hånd, som for eksempel denne.

Jeg leser nesten alltid mer enn én bok av gangen. Det er ikke fordi jeg har behov for å veksle litt, slik det kanskje er for mange, men fordi jeg rett og slett ikke klarer å vente. Når jeg er midt i én bok, blir jeg nysgjerrig på den neste jeg skal lese. Eller jeg får en bok i gave/kjøper en bok mens jeg leser en annen, og klarer ikke å vente. Jeg er litt som Ole Brumm er med honning.

Hva 
Hva jeg leser, avhenger i stor grad av dagsformen. I bokklubben jeg er med i har vi som nevnt vekslet mellom eldre og nyere bøker. Vi leser kun skjønnlitteratur. Ellers veksler jeg mellom å lese sakprosa og romaner. Jeg leser etter innfallsmetoden, det vil si den neste boka jeg har mest lyst til å lese akkurat da, er den jeg begynner på. Å sette opp et slags system med bøker jeg bør lese, blir bare stress og tar bort gleden.
Jeg leser omtrent aldri krim, med unntak av f. eks Agatha Christie og Hans Olav Lahlum. Det er ikke for å være fin på det, det er liksom bare blitt en sjanger jeg ikke er så interessert i. Det samme gjelder diktsamlinger, med noen få unntak.
Jeg har noen favorittforfattere, og da leser jeg alt de gir ut eller har gitt ut. På topp, i blandet rekkefølge, ligger Kate Morton, Diane Setterfield, Linda Olsson, Tove Jansson og JK Rowling. Nylig sorterte jeg bokhylla alfabetisk (nerd!), og oppdaget flere forfattere jeg har lyst å lese flere bøker av. Noe for 2019!

Her er bøkene jeg har lest i år, inkludert de to siste jeg holder på med (her kan du se lista fra i fjor):

1  Great with child. Letters to a young mother / Beth Ann Fennelly
2  What falls from the sky / Esther Emery 
3  Slow /  Brooke McAlary
4  Velsignet er de enkle ting / Per Arne Dahl 
5  Dei som flyktar og dei som blir / Elena Ferrante 
6  Dagen vi møttes / Lisa Jewell 
7  Irr! Grønt! / Dag Solstad
8  The true deceiver / Tove Jansson 
9  Simple pleasures: Little things that make life worth living / National Trust 
10  Tung tids tale / Olaug Nilssen 
11  Brave new mama / Vicki Rivard 
12  Simply Tuesday / Emily P. Freeman 
13  Skjulestedene / Katherine Webb 
14  Å slentre plystrende forbi kirkegården / Susan Crandall
15  Eleanor Oliphant is completely fine / Gail Honeyman 
16  Adresse Alberta / Victoria Bø 
17  Historia om det tapte barnet / Elena Ferrante 
18  Mitt live med humler / Dave Goulson
19  Love lives here / Maria Goff 
20  Fugleredet / Elizabeth Musser
21  I stillhetens storm / Michèle Phoenix 
22  Keiseren av Portugalien / Selma Lagerlöf 
23  Huset ved havet / Hans Olav Lahlum 
24  Fioler i mars / Sarah Jio 
25  Bienes historie / Maja Lunde 
26  Mors og fars historie / Edvard Hoem 
27  Søsterklokkene / Lars Mytting 
28  The trials of Morrigan Crow / Jessica Townsend
29  The clockmaker's daughter / Kate Morton 
30  Kunsten å forme livet – plastisk teologi / Stian Kilde Aarebrot 


Når, hvordan og hva leser du? Har du lyst til å ta deg tid til å lese flere bøker i 2019? Forskning viser at lesing er bra for helsa, her er 5 grunner til å lese en bok nå, og om du trenger et ekstra tupp bak, gir Bokklubben deg ytterligere 15 gode grunner til å lese.

Jeg kunne lagt til et hvorfor jeg leser, men akkurat det har jeg hundre tanker om, så det får bli mat til et senere innlegg ...


- Kathrine 

Kommentarer