Livets mirakel






Hvor lenge kan man holde på en hemmelighet før den begynner å synes? Noen hemmeligheter forblir skjult i all evighet, mens andre, slik som denne, før eller siden ser dagens lys. Vi har hatt en litt spesiell vinter og vår. Jeg, Kathrine, har vært nokså dårlig.
Og du vet hva som kommer når det å være dårlig regnes som veldig gode nyheter.

Rose aner ikke hva hun har i vente, men i slutten av august skal hun få en lillebror.
Tre skal bli til fire!

Vi måtte vente lenge på Rose. Lillebror derimot, han hadde planen klar, han ville bli til så fort vi ville at han skulle det. Livet, altså.

Vi er overlykkelige. Tenk at det går an å være så heldig.

Jeg har vært ganske dårlig gjennom det hele, først med kvalme og så med bekkensmerter. Det har vært en rar tid. Jeg har måttet nedjustere en god del forventninger til livet og til hverdagen. Hans Eskil har måtte forholde seg til å være gift med ei som oppfører seg som hun er en giktplaget nittifemåring. Huset har vært skittent mer enn det har vært rent. Alle planene jeg hadde, all iveren etter å komme i gang med en ny hverdag etter forrige barselpermisjon, måtte revurderes. Selv om jeg er opptatt av å leve sakte, har jeg en hjerne som alltid er skrudd på, og en kropp som hele tiden vil gjøre, fullføre, fikse, rydde, sortere, lage. På grunn av kvalme og smerter har livet begrenset seg til det jeg gjøre.

Men vi har ingenting å klage på. Det er bare velstand. Og jeg lærer at det finnes en tid for alt. Akkurat nå er det en tid for forberedelse til verdenes viktigtste jobb. "De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere ikke alltid", sa Jesus til disiplene da Judas protesterte mot at en dyr salve ble brukt for å salve føttene til Jesus, som heller kunne blitt solgt og pengene gitt til de fattige. Til forkleinelse for både de fattige og Jesus tenker jeg på den historien når jeg ser alle hybelkaninene. Resten av livet skal jeg bo i et hus som med jevne mellomrom alltid trenger å vaskes. Men det er bare nå lillebror vokser i magen.
Planer og prosjekter har kommet i andre rekke.
Vi tar det ikke for gitt. Livets mirakel.


Hurra!

Kommentarer

Legg inn en kommentar