Den store fortellingen og flere små


Bibelen blir gjerne kalt Den store fortellingen. Den store fortellingen er summen av alle fortellingene mellom Bibelens permer. Den er vår historie og Skaperens historie. Fortid, nåtid og framtid.

Bibelens historier er i løpet av årene blitt mine historier. De har fulgt meg siden jeg var liten gutt på søndagsskolen. Det er historier som aldri går ut på dato. Selv har jeg forandret meg drastisk i løpet av mine 36 år, både på utsiden og på innsiden. Det har ikke Bibelen. Bibelen er full av historier om mennesker som jeg kan kjenne meg igjen i, på tross av avstand i tid, kultur og geografi. Det er historier som berører noe dypt menneskelig, så dypt at jeg finner noe felles menneskelig i dem, til tross for denne avstanden.

Når jeg leser eller ser en god film, er det som om jeg får låne andre menneskers liv, låne opplevelser, tanker og følelser. Andre mennesker beriker meg, vi speiler oss i hverandre. Og disse møtene med hverandre, de skaper oss. For ingen mennesker er en øy. Vi er skapt for å være sammen, og vi trenger det. Det er i møte med den andre at vi stadig blir til, at vi blir oss.

I min kommende bok "Ingen introverte i himmelen", skriver jeg om mye forskjellig. Blant annet forteller jeg min historie. Det er en historie om et liv du kan "låne". Du får oppleve noe av hvordan det har vært å være Hans Eskil, i både glede og sorg. Fra en spent liten gutt på søndagsskolen til en voksen mann som kjemper for rettferdighet. Alt fra sterke personlige åndelige opplevelser til angst, glede over kreativitet og sinne over urettferdighet. Kanskje utforsker du din egen historie når du leser min?




Kommentarer