Planløse dager



Noen dager våkner jeg om morgenen og tenker: "I dag har jeg absolutt ingen planer. Det er ingenting jeg skal rekke, ingenting jeg gjøre. Hele dagen er opp til meg." I permisjonen har det blitt en god del slike dager. Det er deilig. Og livsnødvendig, når nettene består av utallige amminger og en morgenfugl som syns at 05.00 er perfekt tidspunkt å starte dagen på. Da er det godt å kjenne at vi tross alt bare kan sose rundt.

Forigårs var en sånn dag. Fra vi våknet, tok vi alt i rolig tempo. Hun med biteringen og bamsen, jeg med kaffen. Etterhvert ble det grøt på henne og brødskive på meg. Hun sov, og jeg laget mer kaffe. Satte på en spilleliste på Spotify.

Jeg hadde planer om å dra ned til Sats og trene, men oppdaget at barnepass snart stengte. Det var nydelig vær ute, så kanskje en lang tur passet bedre. Å gå tur uten å ane hva klokka er, er en fin ting.

De dagene jeg slapper aller best av, er de dagene når jeg ikke har noen forventninger om å få unnagjort ting. Når jeg har mye tid og føler meg ekstremt rik på akkurat det. Jeg trente litt yoga (hallo, stiv rygg), og Rose og jeg lå en halv evighet på matten etterpå og snakket om livet, slikket litt på gulvet, spiste en hybelkanin, klatret oppå hverandre og ble enige om å spise litt lunsj. Det var ingenting jeg skulle rekke, bare være der med Rose.

På treet ute i hagen begynner plommene å bli modne. Jeg gikk ut og plukket noen av dem. 

Vi trenger flere slike dager, hver og en av oss. Dager der vi ikke ser på klokka, men gjør det kroppen og hodet har behov for der og da. En liten blund, kanskje. Noe å spise. Litt musikk, kaffe, kanskje klimpre på en gitar, leke med lego med barna, kikke på fuglene i trærne.

Det høres så idyllisk ut for en som lever en superhektisk hverdag. Og utopisk. Hvem har tid til sånne dager?

Jeg tror du kan få det til hvis du vil. Jeg tror vi alle trenger det. Det er så viktig! Vi kan ikke prestere og produsere hver eneste dag livet gjennom. Uansett hvor travelt du har det, finnes det slike dager. Du har søndager, lørdager, helligdager da alt annet er stengt. Feriedager, inneklemte dager, hjemme-med-sykt-barn-dager. Grip anledningen til å la humla suse.

– Kathrine

Kommentarer