Vi skal ikke reise noe sted

Foto: Bryan Rodriguez/Unsplash


Fordi jeg går inn i sommeren høygravid, har vi ikke planlagt noen ferie, med unntak av noen dager på ei hytte sammen med venner. Hans Eskil skal ha fri i flere uker, og vi har planer om å nyte ferien i vår egen stue og hage.

Samme uansett vær. (Huff.)

For med tanke på været er det jo rent sjansespill å legge ferien til Norge – attpåtil uten å ha noen spesielle planer. Det kan bli grining av sånt.

Rose er fremdeles for liten til å forstå konseptet sommerferie, men jeg tipper at når hun begynner på skolen om noen år, blir det junidagenes snakkis: "Hva skal du i sommer?" eller ved skolestart: "hva har du gjort i sommer?"

Jeg har hørt foreldre si at de må prioritere feriereise om sommeren, "så ungene skal ha noe å fortelle om når de begynner på skolen igjen." En sånn holdning gjør meg litt trist, selv om jeg skjønner det godt. Det er jo ikke spesielt gøy å møte skolevenner igjen etter en lang ferie – eller kollegaer for den saks skyld –  uten å kunne ha noe spennende å fortelle om. "Vi var bare hjemme", er ikke spesielt interessant.

Eller?

Kanskje det har noe med at vi bare forholder oss til de store overskriftene, de som rommer ord som "Syden", "hytta", "seilbåt", "fly", "hotell" og lignende. Og så glemmer vi hvor vanvittig mye spennende en sommer kan romme, når vi senker blikket og zoomer inn på detaljene. Jeg slår et slag for historier som handler om små gleder som ble til store ting. Da forsvinner kanskje noe av presset vi kjenner på om å kunne vise til en eksotisk sommer. I disse flyskam-tider er det dessuten helt innafor.

Så her er en høyst uformell, usortert liste over ting det går an å fylle en sommer med som gjør den spennende. Innen Rose begynner på skolen, har jeg lyst til å hjelpe henne å ha det fokuset, å sette pris på enkle gleder som gjør sommeren magisk:

1. Lesesommer. Jeg har delt endel på instagram om hvilke bøker jeg leser i år, og gleden ved og viktigheten av å ta seg tid til å lese. Sommeren er perfekt til det. I tillegg til at bokhandeler som Ark og Norli har en mengde sommerkampanjer gående med bøker på billigsalg, finnes også dette magiske stedet vi kaller bibliotek – der bøkene er gratis og lånetiden ekstra lang om sommeren. Jeg kan kanskje ikke reise til Sri Lanka med svær mage og bekkenløsning, men jeg kan drømme meg bort i bøker som denne, som jeg leser nå.

2. Dagsturer i regionen man bor i. Pakk med digg niste – fordi man ikke bruker tusenvis på langdistansebilletter og trestjerners hoteller, kan man unne seg ganske mye ekstra på matfronten som man i hverdagen ikke tar seg råd til. Dra uansett vær – du vet, det finnes bare dårlige klær osv. Velg et ukjent sted. Man skal ikke reise langt for å oppleve et deilig avbrekk: stranda, skogen, Turistforeningen sine løyper, nærmeste tettsted man aldri drar til, eller bare oppleve hjembyen til fots en hel dag.

3. Museer og kafeer i nærheten. Det er nå vi har ferie, det er nå vi har tid. Det er ingenting vi skal rekke.

4. Gjør de tingene du kanskje elsket å gjøre da du var barn: let etter krabber i sjøkanten, mat ender, plukk blomster, sykle en tur uten at det nødvendigvis er for å komme seg fra a til b. Spill krokett eller badminton i hagen, gå barføtt, ta et bad selv om vannet er iskaldt.

5. Sov utendørs. Dette er ikke for pyser som meg, som trenger en god madrass og hater dugg i teltet, men når Rose en dag trygler om å få sove i telt i hagen, skal jeg svelge i meg nykkene og bli med.  Jeg har ei venninne som sov på balkongen om sommeren på milde sommernetter, i ly bak rekkverk, men midt i storbyen.

6. Sitt på en benk eller en tue i skogen og bare lytt. Spesielt i solskinn og etter regn er det vanvittig mange lyder fra fugler, dyr og insekter. Den samme lyttingen anbefales ved en foss eller en elv. Det er lyder vi vanligvis aldri legger merke til i hverdagen. Og igjen: Vi har ingenting vi skal rekke.

7. Oppsøk gårdsutsalg og spis ting i sesong. Spesielt utover sommeren er det masse vi kan fråtse i, ofte er det billigere enn i matbutikk, og du støtter bonden direkte. Kanskje er det også noen dyr det går an å hilse på.

8. Fråts i bær. Hver sommer lager jeg syltetøy av jordbær og bringebær, og plukker blåbær om det har vært sesong for det. Det er enklere enn du tror, og kan bli et skikkelig fint ferieminne om man gjør det sammen med barna eller venner.

9. Ha planløse dager. Det er jo et paradoks: Vi strever oss gjennom den hektiske hverdagen og lengter etter ferie og fri, men når ferien kommer, engster vi oss over at vi ikke har råd eller mulighet til å gjøre noe spesielt. Tomme dager er jo helt fantastiske! Tenk å kunne våkne opp i sin egen seng, hjemme i vante omgivelser, og vite at man kan gjøre nesten hva man vil, man trenger ikke se på klokka, dagen strekker seg ut som en søvndrukken katt. Det er nå vi har tid til å ta oss tid. Det er bare å nyte.

10. Gå på kino. Kinosalene er tommere, og man kan sikre seg optimale plasser. Kino er genialt når det er drittvær, og det er ingen regel som tilsier at vi ikke kan gå på kino midt på dagen. Kanskje er det den ultimate luksusen, for nå har man jo tid. Mange kinoer setter opp egne sommerprogrammer, der noe til og med er gratis for barna.

11. Legg et puslespill. Jeg fikk en aha-opplevelse for et par år siden da jeg var sykmeldt og beordret til mest mulig hvile. Jeg kjøpte et puslespill på 1000 brikker, rigget til et bord og lastet ned et par lydbøker. Det er nesten latterlig å tenke på hvor mye jeg koste meg. Jeg hang ikke puslespillet opp engang da det var ferdig, bare la det ned i esken igjen. Å legge puslespill er veldig koselig å gjøre sammen med noen. Noe godt i glasset, bra musikk, så har man kanskje en date? Det blir mye fin, avslappet prat av sånt.


12.  Finn ny musikk på Spotify og lag spillelister for sommeren. God musikk skaper god stemning selv om man "bare" er hjemme med vanlige husplikter som matlaging og klesvask, og musikken kan bli et fint sommerminne. Når vi setter på musikken igjen om vinteren, blir vi minnet på de deilige fridagene den sommeren da vi ikke hadde noen spesielle planer.

13. Spis middagen ute på terrassen, i hagen, balkongen eller i parken hver gang været tillater det. Det er en fin måte å bryte opp tralten i hverdagen på, og maten smaker bedre utendørs. Men dropp engangsgrillen og plastbestikket.

14. Gå tur i regnet. Vi holder oss helst inne når det regner, men det er noe deilig ved det å kle på seg regntøy, gå en lang tur og bli skikkelig våt, og komme hjem til lunt hus, kanskje en varm dusj, noe varmt å spise. Dessuten blir det grønne enda grønnere når det regner, og når det er opphold, lukter naturen helt fantastisk.

15. Innfør skjermfri ferie. Det gjelder kanskje spesielt mobilen, som vi klynger oss til konstant. Vi trenger ikke å være påkoblet om sommeren, alle andre er jo på ferie. Og nettopp derfor er det deilig å legge mobilen bort også, da slipper man å forholde seg til sydenbilder og andre FOMO-fallgruver.
 Noe av dette er så enkelt og selvsagt at det kanskje er litt banalt. Men det er akkurat det vi trenger. Vi trenger å forenkle hverdagen, velge å nyte det alle andre tar for gitt. En annen sommer er det vi som reiser til det store utland og opplever spennende ting, men i år er det barnlige, enkle gleder som gjelder.  

 Hva skal du gjøre i sommer?

Foto: Fabiola Penalba/Unsplash

Kommentarer