Sjelesang


Til vanlig jobber jeg som forlagsredaktør. Når en har en fulltidsjobb, opptar den nesten en tredjedel av døgnets timer. Det er naturlig at den da også spiller en vesentlig rolle for ens identitet (selv om det for all del ikke er ens identitet – men det er et tema for et annet blogginnlegg).
For mange mennesker jeg har kontakt med til enhver tid gjennom uka, er jeg altså "forlagsredaktør". Og det er jeg jo. Og jeg er veldig glad i jobben min.

"Hva er det som får sjelen din til å synge?" er et spørsmål jeg liker veldig godt. Det er et av de sentrale spørsmålene vi bør stille oss jevnlig, og det bør følges opp med en selvformanende: "Gå og gjør det."

Det er selvsagt lettere sagt enn gjort hvis harpespilling er det som får sjelen din til å synge, eller lange rideturer i skogen, og du verken har tilgang på hest eller harpe. Men det er et legitimt spørsmål uansett omstendigheter. Det som får sjelen til å synge, kan være noe så enkelt som å nyte morgenens første kaffekopp i fred og ro. Det kan være å lese en god bok, eller gå på konsert. Det kan være å bli kjent med nye mennesker, invitere til middag, spille blokkfløyte, gå på skøyter eller klippe plenen. Det kan være alt mellom himmel og jord.

For meg er det å tegne. Når jeg setter meg ned ved tegnebordet, med en klar idé i hodet, og når jeg maler og tegner mens timene fyker av gårde, da synger sjelen min. Når jeg maler for min egen skyld, ikke for å vinne anerkjennelse eller krysse av et punkt på en liste. Når jeg tegner og maler bare fordi det er gøy. 

Slik sjelen synger når jeg maler og tegner, slik synger den ikke på samme måte når jeg er forlagsredaktør. Det er først og fremst jobb. Det er en jobb jeg er glad i, som jeg mestrer og som jeg blomstrer i. Men det er like fullt en jobb. Og det er helt greit.

Illustratøren er mitt alter ego. Det er mitt lykkested, der jeg lytter til min egen kreativitet og skaper akkurat det jeg har lyst å skape. Noen ganger lar andre mennesker seg begeistre av det jeg skaper, og kjøper det jeg lager enten i nettbutikken min eller når jeg står på markeder. For en velsignelse.
Men det er ikke derfor jeg gjør det. Om ingen andre mennesker i hele verden bryr seg om det jeg tegner og maler, vil jeg likevel fortsette å tegne og male. Der synger sjelen min.


Hva er det som får sjelen din til å synge? Gå og gjør det.

– Kathrine




Kommentarer