Et skrift om å skrive



I begynnelsen er arket øde og tomt. Så starter pennen beveget – bokstav for bokstav. Bare to farger, svart og hvitt, snart flere. Arket er flatt og uten dybde, men i teksten skapes det et fargesprakende liv – et helt univers.

Jeg skriver fra et tomt, hvitt ark til fargerikt kaos, så etter noen minutter, timer, dager eller år blir tekst til kosmos. Akkurat slik jeg følte et sted inne i bringa at det skulle bli – skapt.

Det er som et mirakel hver gang en tekst blir til, ut fra ingenting. Teksten skaper en hel verden med høyde, bredde, lengde og dybde. Vi får alle plass der inne, den er vid som himmelen og smal som et støvfnugg.

Bokstavene, en for en, bygger sten på sten – en historie om en katt med 18 poter og en mobil som kan fly, og en hel familie som bor inne i en sky. Eller historier om ordinære katter og vanlige mobiler og familier i helt vanlige hus. For gode historier finner øyne som vil lese om helt vanlige ting.

Historier gjør det mulig å låne andres liv, lese, føle og skue inn i hvordan det ville vært å bo i Paris i 1810 eller på Mars i år 2120. Spennende hva du kan gjøre med en penn i hendene – det skapes en helt ny hendelse. Hva kommer til å skje?

Den velutviklede teksten skaper et kosmos i leserens fantasi. I møtet med teksten blir leseren fri. 
Denne teksten gir god plass, for det skapes et helt univers. 

Den virkelig gode teksten er kulisser der leseren får gå inn i roller, og fra trykksverten skjer et mirakel hver gang leseren selv finner frem. Og til slutt finner veien hjem.


Ingen introverte i himmelen


Jeg jobber for tiden med et manusprosjekt som etter hvert skal bli til en bok. Fremover har jeg lyst å dele noen tanker her på bloggen om det å skrive. Noen ganger deler jeg rett på sak fra skriveprosessen, andre ganger er jeg mer reflekterende.  

Skriveprosjektet startet i 2013, men det var først i fjor at jeg virkelig tok sats og bestemte meg for at dette må bli til en bok.

Utgangspunktet for boken er utfordringene knyttet til det å være introvert i en ekstrovert kultur. Men den handler også om å bli den en er skapt til å være. Jeg tar utgangspunkt i mitt eget liv og min store oppdagelse om hvem jeg er skapt til å være – det er en beretning som egentlig ikke er min egen, for jeg tror mange kan kjenne seg igjen i den. Det er derfor jeg ikke gir meg, men fortsetter å skrive. Jeg har lyst å dele min store oppdagelse med flere og bruke mitt eget liv for å fortelle om den. 

Hvis du ønsker et innblikk i bokens tematikk og bakgrunn, anbefaler jeg denne artikkelen. Artikkelen er lest av mange, og det oppmuntrer meg til å fortsette å skrive.  

Kathrine får utløp for kreativiteten sin gjennom tegning og maling – for meg er det hovedsaklig skrivingen. 
Det blir spennende å dele mer av skriveprosessen på denne bloggen!

Hvor får du utløp for din kreativitet? Hva er det du elsker å gjøre?

– Hans Eskil 

Kommentarer