Mørketidslandet



Søvnig


Jeg er skikkelig søvnig for tiden, for nå er det nesten mørkt hele tiden i mørketidslandet. Jeg liker ikke denne mørketiden. Jeg lurer på om det finnes bokstaver som hadde gjort meg våknere. ABCDEK, vitaminer som ville gitt meg det jeg trengte.
Jeg får se om jeg husker de før lyset kommer og jeg glemmer hvor mørkt det er nå.


Elsker lyset


For virkelig lenge siden var jul en hedensk høytid her i landet. Man feiret og gledet seg over at lyset kom tilbake. Alle visste da som nå at det gjorde det alltid, lysere tider var garantert og verdt å feire. 

Jeg har også hørt om andre kulturer der man tilber solen. Det virker som om Skaperen utformet en hemmelig kode da vi ble skapt. "De skal alltid være glade i lyset og lengte etter lyset", tenkte Skaperen. Derfor har vært naturlig for mennesker til alle tider å søke etter lyset. Lysets barn er vi blitt kalt.

1.mos. 1.1-5: "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. Da sa Gud: "Det skal bli lys!" Og det ble lys. Gud så at lyset var godt, og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag."

Slik har det fortsatt dag ut og dag inn, lys og mørke om hverandre.
Hva skal da mørket være godt for? Er det bare lyset som er godt? Hvorfor har vi mørke?




Trenger mørket


Mørket er også godt, det er en påminning om at vi er begrenset, om hver gang vi kommer til kort. I lyset ser vi uante muligheter og sliter med å begrense oss. Mørket er en påminner om at nå må vi roe ned aktiviteten, for det meste er upraktisk i mørke.
Teknologi har gitt oss mennesker muligheter til å manipulere mørket, her ligger det også en fare. Hvis det er sånn at vi lurer mørket, lurer vi også oss selv. La oss omfavne mørket midt i den mørkeste tiden. For fysisk mørke er ikke bare mørkt, i det dypeste mørke finnes det små lyspartikler. Det er noe å tenke når vi nå er på den mørkeste tiden av året.
Har du hørt om sjelens mørke natt?  Når det ikke er: "Sol ute sol inne sol i hjertet sol i sinnet. Sol bare sol."
Jeg har det ikke alltid sånn. Livet er ikke sånn, det går i årstider.



Finsternis


Det er den aller mørkeste tiden av året. Det er ekstra mørkt ute her sørvest hvor vi ikke har noe snø som kan reflektere solen og månen.
Det er bekmørkt – helt sort. Det er lettere å beskrive det mørkeste mørket på tysk, de har to ord for mørkt; dunkel og finster. Finster eller finsternis, oppleves som det totale fravær av lys, er så mørkt du kan få det og så mørkt er det på denne tiden av året. 

Kommentarer