Små gleder, IV

Foto: Lisa Verena Pape/Unsplash


Livet består av flest ordinære ting. Hverdagen kan være en skattejakt som får en til å sette pris på de små tingene (som slett ikke er små, når det kommer til stykket). 

Her er noe av det jeg gleder meg over akkurat nå:


1.  Lukten av eukalyptus i blomsterbuketten

2. Tulipansesong! Nye tulipaner på bordet hver uke 

3. Denne romanen, som gir en helt ny (og troverdig) innfallsvinkel til C.S. Lewis. Herved anbefalt.

4. Fiskeboller i hvit saus. Jeg har hatet det i alle disse årene etter heimkunnskapen på skolen, men så prøvde jeg det i voksen alder, ut fra ønsket om å spise mer fisk og finne på flere barnevennlige middager. Og så er det jo ... godt?! 

5. Lyset som gradvis kommer tilbake igjen og gjør ettermiddagene bittelitt lengre. 

6. Den enorme skjæreflokken som passerere over huset vår hver solnedgang og hver soloppgang, for å søke nattely i et skogholt rett ved oss. (Og Rose som peker begeistret på alle fuglene) 

7. Kaldt og tørt vær. Vi kan ikke skryte på oss snø, men det er glassklart og tindrende fint. 

8. En kurv full av ullsokker fra svigermor, helt perfekt på nitti år gamle tregulv med sprekker. 

9. At folk tør å satse på drømmene sine og starte nydelig lekebutikk for barn

10. Dette sitatet fra Ine/noefinthverdag
"Mitt beste tips for å sette litt gullkant på hverdagen er å ha blomster på nattbordet og god kaffe i kjøkkenskapet." 
Amen til det! 


Hva gleder du deg over akkurat nå? Skriv det ned! 
Vi kan fort bli altfor seriøse her i livet. Populisme og nasjonalisme i politikken. Miljøkrangling og dystre utsikter. Etiske dilemmaer, baksmell på skatten, lavt blodsukker, hverdagstralten. Det er ting vi ikke kan kimse av. Men vi må heller ikke glemme de bittesmå hverdagsgledene som finnes oppi alt, underveis og parallelt. Jeg teller og anerkjenner og legger merke til dem. Jeg tar dem ikke for gitt, og kjenner på gleden som lader batteriene. 
Du også? 


– Kathrine 

Kommentarer

  1. Så fint du skriver om små gleder, de er så lette å glemme.

    Akkurat nå gleder jeg meg over snøen som har kommet de siste dagene, det blir så lyst og fint ute.

    Jeg gleder meg også til søndag, da kommer datteren min og hennes samboer til middag hos oss. Selv om jeg ser dem omtrent en gang i uka synes jeg det er ekstra hyggelig når de har tid til spise med oss.

    En riktig god helg til dere🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Fine ting å glede seg over :) God helg!

      Slett

Legg inn en kommentar