Fra håndverk til mesterverk


Helt siden jeg var gutt har jeg vært fascinert av skrivekunsten, men slet mye på skolen. Det virket helt umulig for meg å skrive godt. Jeg husker en skoleoppgave på ungdomsskolen, som jeg tvang meg gjennom. Læreren skjønte ingenting av det jeg forsøkte å formidle, fordi det var så usammenhengende. Å uttrykke seg godt skriftlig forble lenge en utopi. På videregående ble jeg trukket i karakter fordi jeg ikke skrev alle stilene jeg skulle. Jeg klarte ikke å komme igang – fikk det ikke til.

Gjennom årene har det blitt en god del skriving både i høyere utdanning og i arbeid. Gleden og mestringsfølelsen ved å kunne uttrykke seg gjennom tekst har kommet gradvis, ved å fortsette å skrive og aldri gi opp. Nå føles det som om noe har løsnet, etter årevis med øvelse mestrer jeg å uttrykke mer av hele meg gjennom skrift. Det føles godt.

Jeg har enda veldig mye å lære om formidling og jeg har skjønt at en tekst ikke bare er en tekst. Enhver tekst har potensial til å bli kunst som treffer hjerter og endrer liv – skaper ny virkelighet for den som leser og den som skriver. Skriving er et håndverk, og det kan bli et mesterverk.

Det som gir mest skriveglede er når jeg klarer å uttrykke meg selv, når teksten lever og blir større enn meg og det jeg skrev. Det magiske skjer når teksten treffer en nerve, hos meg og hos leseren. Når teksten åpner nye rom – kreative og skapende for tanken hos hver den som leser. Tekst som gjør det umulige mulig.

Har du lyst å uttrykke deg og skrive godt – ikke gi opp.

– Hans Eskil







Kommentarer