Biedød



Jeg har nettopp lest boken Bienes historie av Maja Lunde. Boken er en pageturner — den berører og engasjerer. Jeg har aldri vært særlig opptatt av bier – ikke før nå, bare redd for å bli stukket. 

Jeg har nettopp stiftet et skremmende bekjentskap med fenomenet biedød, også kalt "Colony Collapse Disorder".

Etter å ha lest boken begynte jeg å lete på nett etter informasjon, og det jeg fant etter et raskt søk var urovekkende. Her er litt av det jeg oppdaget om CCD (biedød): 

Det er en betegnelse som kom i 2006, selv om fenomenet er eldre: Forskere er slett ikke enige om alle årsakene til CCD. Sikkert er det at giftige sprøytemidler (neonikotinoider) er årsaken til omfattende biedød. Stoff som finnes i sprøytemidler skader og i verste fall ødelegger bienes navigasjonssystem. Parasitter, genmodifiserte planter og klimaendring, færre birøktere, langtransport av bikuber, effektivisering og ensidig jordbruk kan være medvirkende årsaker.







Blomstene og biene

Er det så farlig da? Om vi har bier eller ei? Ja, det er farlig.

Dersom biene forsvinner, vil det få katastrofale følger for oss, våre barn og de neste generasjonene.

Bienes pollinering bidrar til opptil 30% av verdens matvareproduksjon. Så mye som 75 % av grønnsakene og kornet vi spiser er befruktet/pollinert av bier. For eksempel vil kaffe bli rådyrt, det vil også juice, for bier pollinerer mesteparten av kaffeplantene og appelsintrærne. Melk vil også bli sjeldnere, for biene pollinerer brorparten av maten kyrne spiser.

Uten å røpe handlingen, kan jeg fortelle at i boken får vi følge historien til tre hovedpersoner fra tre ulike tidsepoker, som på finurlig vis veves inn i hverandre. Vi får et tilbakeblikk til 1850-tallets England, besøker USA i 2007 og blir med inn i fremtidens Kina år 2098. 

Nå bryr jeg meg ikke lenger om et stikk fra en summende bie, jeg er mer redd for å leve i en verden uten bier. Er det bare meg, eller var det ikke mer summing i banrdommens somre? 

Bienes historie anbefales på det varmeste. God lesning! 

– Hans Eskil 

Kommentarer