Fastetid

Grant Whitty via Unsplash


I dag er askeonsdag, første dag i fasten som varer i 40 dager frem til påske. Tradisjonelt handler fasten om å avstå fra mat og drikke for å rette oppmerksomheten mot Gud og la seg næres av hans ord og nærvær. Men svært få som bekjenner seg til den kristne tro, faster på tradisjonelt vis. Det har gått litt i glemmeboken i vår travle hverdag.

Men fasten handler ikke nødvendigvis om mat og drikke, men å avstå fra noe og fylle tomrommet med Gud i stedet. Det er en tid for å riste seg ut av søvnen og tralten litt, innføre noen vaner i det som er en slags unntakstilstand. Flere og flere benytter fasten som en tid til å avstå fra den største distraksjonen og avhengigheten de fleste av oss deler, og er hardt rammet av: mobilbruk og nettsurfing. Tro og Medier arrangerer Skjermfri uke hver faste – Hans Eskil og jeg deltok ifjor, og skrev noe om den erfaringen her.

I år kjenner jeg på behovet for å gjøre det veldig mange bruker fastetiden til: sette av tid til stillhet og meditasjon. Helt konkret skal jeg begynne hver morgen i godstolen med Bibelen og bok, og starte dagen der. Akkurat nå er Rose inne i en fase der hun sover til 7 hver morgen (og alle sa AMEN), så muligheten til å starte dagen med alenetid må benyttes mens jeg kan.


En annen grunn til at jeg velger å markere fasten slik, er at selv om jeg regner meg som kristen, er jeg helt elendig på å lese Bibelen. Det var lettere før, da alt var spennende og nytt og jeg var kunnskapstørst. Nå føles det bare som en plikt. Det er kjedelig. Det oppleves irrelevant.

Og det har jeg lyst til å gjøre noe med. For erfaring tilsier at når jeg åpner Bibelen og leser sammen med noen andre i f.eks en gruppesammenheng, eller på jobb i forbindelse med manusarbeid, får jeg alltid noe ut av det. Ordet er levende. Jeg vet med meg selv at jeg kommer aldri til å klare å overholde vidløftige planer om daglig bibellesing og bønn hver eneste morgen i uoverskuelig fremtid. Men en begrenset periode på 40 dager er et fint sted å begynne. Kanskje får jeg en ny vane for livet ut, kanskje ikke. Det er ikke så viktig.


I tillegg til Bibelen bruker jeg denne bønneboka, og skal lese denne boka (som jeg allerede er halvveis i) og denne. Den norske kirke deler noen forslag til fastetiden her.

– Kathrine 

Kommentarer